Déjouer les algorithmes, une tactique de résistance numérique
Cette image est la photo de la page couverture
PDF

Comment citer

Couture, S. et Boucher, S. (2021) « Déjouer les algorithmes, une tactique de résistance numérique: le cas des « pods d’engagement » d’Instagram », Revue Possibles, 45(1), p. 88-97. doi: 10.62212/revuepossibles.v45i1.377.
https://doi.org/10.62212/revuepossibles.v45i1.377
PDF

Références

Abidin, Crystal. 2016. « Visibility labour: Engaging with Influencers’ fashion brands and# OOTD advertorial campaigns on Instagram », Media International Australia 161(1): 86-100.

Benjamin, Ruha. 2019. Race after Technology: Abolitionist Tools for the New Jim Code. Newark: Polity Press.

boyd, danah. 2017. « Hacking the attention economy ». Data and Society: Points. En ligne : https://points.datasociety.net/hacking-the-attention-economy-9fa1daca7a37 (Page consultée le 29 mars 2021).

Brown, Eileen. 2018. « How to tackle influencer fraud », ZDNET. En ligne : ZDNET. http://www.zdnet.com/article/how-to-tackle-influencer-fraud/ (Page consultée le 9 décembre 2020).

Cardon, Dominique. 2018. « Le pouvoir des algorithmes », Pouvoirs 164(1): 63-73.

Certeau, Michel de. 1990. L'invention du quotidien. Paris : Union générale d’éditions.

Cotter, Kelley. 2019. « Playing the visibility game: How digital influencers and algorithms negotiate influence on Instagram ». New Media & Society 21(4): 895-913.

Eubanks, Virginia. 2018. Automating inequality: How high-tech tools profile, police, and punish the poor. New York: St. Martin’s Press.

Gillespie, Tarleton. 2014. « The Relevance of Algorithms », dans : T. Gillespie, P. J. Boczkowski, et K. A. Foot (Dir.), Media Technologies, Essays on Communication, Materiality, and Society, pp. 167-194. Cambridge: The MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262525374.003.0009.

Lazzarato, Maurizio. 1996. « Immaterial labor », dans M. Hardt et P. Virno (Dir.), Radical thought in Italy: A potential politics, pp. 133-147. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Lieber, Chavie. 2018. « How to Make $100,000 per Instagram Post, According to an Agent for Social Media Stars », Vox. En ligne : https://www.vox.com/the-goods/2018/11/28/18116875/influencer-marketing-social-media-engagement-instagram-youtube (Page consultée le 28 novembre 2018).

Marwick, Alice. 2015. « Instafame: Luxury Selfies in the Attention Economy », Public Culture 27(75): 137-160.

Marwick, Alice et Rebecca Lewis. 2017. Media manipulation and disinformation online. New York: Data & Society Research Institute. En ligne : https://datasociety.net/library/media-manipulation-and-disinfo-online (Page consultée le 28 novembre 2018).

Mählmann, Mareike et Lior Zalmanson. 2017. « Hands on the wheel: Navigating algorithmic management and Uber drivers’ autonomy », Proceedings of the International Conference on Information Systems (ICIS 2017), 10-13 décembre, Seoul, Corée du Sud.

O’Meara, Victoria. 2019. « Weapons of the Chic: Instagram Influencer Engagement Pods as Practices of Resistance to Instagram Platform Labor », Social Media + Society 5(4): 1-11.

O’Neil, Cathy. 2018. Algorithmes : la bombe à retardement. Paris : Les Arènes.

Petre, Caitlin, Duffy, Brooke Erin et Emily Hund. 2019. « Gaming the System »: Platform Paternalism and the Politics of Algorithmic Visibility, Social Media + Society 5(4).

Rogers, Anne, Kovaleva, Olga, et Anna Rumshisky. 2019. « Calls to Action on Social Media: Detection, Social Impact, and Censorship Potential ». Proceedings of the Second Workshop on Natural Language Processing for Internet Freedom: Censorship, Disinformation, and Propaganda, 19 novembre, Hong Kong, Chine.

Scott, James. 1985. Weapons of the Weak: Everyday Forms of Peasant Resistance. New Hawen: Yale University Press.

Scott, James. 1989 « Everyday Forms of Resistance », Copenhagen Papers, No. 4, pp. 33-62.

Vinthagen, Stellan et Anna Johansson. 2013. « Everyday Resistance: Exploration of a Concept and its Theories », Resistance Studies Magazine 1(1): 1-46.