N’étions-nous pas des enseignant·e·s? Décentrer notre pratique universitaire de la recherche
Cette image est la photo de la page couverture
PDF

Comment citer

Dufort, P. et Morales Hudon, A. (2020) « N’étions-nous pas des enseignant·e·s? Décentrer notre pratique universitaire de la recherche », Revue Possibles, 44(2), p. 69–78. doi: 10.62212/revuepossibles.v44i2.32.
https://doi.org/10.62212/revuepossibles.v44i2.32
PDF

Références

Acker, Sandra et Michelle Webber. 2016. « Discipline and publish: The tenure review process in Ontario universities », dans: L.Shultz et M. Viczko (Dir.), Assembling and Governing the Higher Education Institution, pp. 233–255. London: Palgrave Macmillan.

Ahmed, Sara. 2012. On being included: Racism and diversity in institutional life. Durham: Duke University Press.

Brownlee, Jamie. 2016. « The role of governments in corporatizing Canadian universities », Academic Matters Janvier :17–21. En ligne : https://academicmatters.ca/2016/01/the-role-of-governments-in-corporatizing-canadian-universities/ (Page consultée le 14 avril 2020).

Berg, Maggie et Barbara Karolina Seeber. 2016. The Slow Professor: Challenging the Culture of Speed in the Academy. Toronto: University of Toronto Press.

Calhoun, Craig. 2008. « Foreword », dans: C. R. Hale (Dir.), Engaging Contradictions: Theory, Politics, and Methods of Activist Scholarship. Pp.xiii-xxvi. Berkeley: University of California Press.

Clark, Ian D., Greg Moran, Michael L. Skolnik, et David Trick. 2009. Academic Transformation: The Forces Reshaping Higher Education in Ontario. Montreal et Kingston: Queen’s Policy Studies Series, McGill-Queen’s University Press.

Dawson, Debra L., Ken N Meadows, Erika Kustra, & Kathryn D. Hansen. 2019. « Perceptions of Institutional Teaching Culture by Tenured, Tenure-track, and Sessional Faculty », Canadian Journal of Higher Education/Revue canadienne d’enseignement supérieur 49(3) : 115–128. En ligne : https://journals.sfu.ca/cjhe/index.php/cjhe/article/view/188493/186369 (Page consultée le 14 avril 2020).

Dufort, Philippe et Anahi Morales Hudon. 2020. « Sous les pavés, l’université : renouer avec l’innovation collective pour reprendre l’université », La Revue de l’innovation dans le secteur public 25(2) : 1-19.

Fontan, Jean-Marc, Marco Alberio, Serge Belley, Guy Chiasson, Dridi Houssine, Nathalie Lafranchise, Liliane Portelance, Diane-Gabrielle Tremblay & Pierre-André Tremblay. 2018. « Activités de ‘recherche avec’ au sein du réseau de l’Université du Québec », Recherches sociographiques 59(1-2) : 195–224. En ligne : https://www.erudit.org/en/journals/rs/2018-v59-n1-2-rs03975/1051431ar/ (Page consultée le 26 mars 2020).

Frances, Henry, Enakshi Dua, Audrey Kobayashi, Carl James, Peter Li, Howard Ramos & Malinda S. Smith. 2017. « Race, Racialization and Indigeneity in Canadian universities », Race Ethnicity and Education 20(3) : 300-314.

Freire, Paulo. 1967. L’éducation comme pratique de la liberté. Paris: Édition du Cerf.

González-Monteagudo, José. 2002. « Les pédagogies critiques chez Paulo Freire et leur audience actuelle », Pratiques de Formation / Analyses 43: 49-65.

Kiang, Peter Nien-chu. 2008. « Crouching Activists, Hidden Scholars: Reflections on Research and Development with Students and Communities in Asian Americain Studies », dans: C. R. Hale (dir.), Engaging Contradictions: Theory, Politics, and Methods of Activist Scholarship. Berkeley: University of California Press.

hooks, bell. 2003. Teaching Community: A pedagogy of hope. New York: Routledge.

hooks, bell. 1994. Teaching to Transgress: Education as the practice of freedom. New York: Routledge.

Martin, Éric et Maxime Ouellet. 2011. Université Inc. Des mythes sur la hausse des frais de scolarité et l’économie du savoir. Montréal: Lux.

Mohanty, Chandra Talpade. 1989. « On Race and Voice: Challenges for Liberation Education in the 1990s », Cultural Critique 14(Winter) : 179-208.

Schimanski Lesley A. et Juan Pablo Alperin. 2018. « The Evaluation of Scholarship in Academic Promotion and Tenure Processes: Past, Present, and Future », F1000researc, 7(1605): 1-21. En ligne : https://f1000research.com/articles/7-1605 (Page consultée le 15 avril 2020)

Webber, Michelle et Jonah Butovsky. 2018. « Faculty Associations Confront Accountability Governance in Ontario Universities », Canadian Journal of Higher Education/Revue canadienne d’enseignement supérieur 48(3) : 165-181.