Références
Alcántara Bojorge, Dante Alberto. 2009. « Los bachilleres en teología de la universidad colonial (1553-1738). Un acercamiento cuantitativo », in: Enrique González González, Mónica Hidalgo Pego, Adriana Álvarez Sánchez (coord.), Del aula a la ciudad. Estudios sobre la universidad y la sociedad en el México virreinal. México: issue-unam, 55-85.
Ambrus, Séverine. 2018. « L’accès aux études supérieures n’est pas un droit garanti en Suisse ». RTS. https://www.rts.ch/info/suisse/9740754-l-acces-aux-etudes-superieures-n-est-pas-un-droit-garanti-en-suisse.html
Bickel, Jean-François. 2007. « Significations, histoire et renouvellement de la citoyenneté ». Gérontologie et société, 30 (1), 11-28.
Boudon, Raymond. 1973. L'inégalité des chances, la mobilité sociale dans les sociétés industrielles. Paris: Colin.
Bourdieu, Pierre et Jean-Claude Passeron. 1964. Les héritiers. Les étudiants et la culture. Paris: Éditions de Minuit.
Bourdieu, Pierre et Jean-Claude Passeron. 1970. La reproduction. Éléments pour une théorie du système d'enseignement. Paris: Éditions de Minuit.
Burbank, Jane et Frederick Cooper. 2008. « Empire, droits et citoyenneté ». Annales. Histoire, Sciences Sociales, 63(3), 495-531.
Charle, Christophe et Jacques Verger. 2012. Histoire des Universités. Paris: PUF.
Comaroff, John L. 1998. « Reflections on the Colonial State, in South Africa and Elsewhere: Factions, Fragments, Facts and Fictions ». Social Identities, 4 (3), 321-361.
Détourbe, Marie-Agnès et Gaële Goastellec. 2018. « Revisiting the issues of access to Higher Education and social stratification through the case of refugees: a comparative study of spaces of opportunity for refugee students in Germany and England ». Social Sciences, 7 (186). http://www.mdpi.com/2076-0760/7/10/186/pdf
Fargues, Emilien et Elke Winter. 2019. « Conditional membership: what revocation does to citizenship ». Citizenship Studies, 23 (4), 295-303.
Furet, François. 1986. « Burke ou la fin d’une seule histoire de l’Europe ». Le Débat, 39(2), 56-66.
Goastellec, Gaële. 2019. « L’accès à l’enseignement supérieur enjeu de l’organisation sociale : quelques apports de la comparaison socio-historique ». SociologieS. https://journals.openedition.org/sociologies/12152
Hyde, John Kenneth. 1988. « Universities and cities in medieval Italy ». In Thomas Bender (Eds.), The University and the City, From medieval origins to the present, 13-21. Oxford: Oxford University Press.
Jenkins, Laura D., et Michele S. Moses. (Eds.). 2014. Affirmative Action Matters. Creating opportunities for students around the world. London: Routledge.
Kassow, Samuel D. 1989. Students, Professors and the State in Tsarist Russia. London: University of California Press.
Kirshner, Julius. 2017. « Hidden in plain sight: citizen women in late medieval Italy ». Working Paper, Academia.
Marshall, Thomas H. 2009 [1950]. « Citizenship and social class ». In: Jeff Manza and Michael Sauder, Inequality and Society, W.W. Norton and Co.: New York.
McEnroe, Sean F. 2012. From Colony to nationhood in Mexico. Laying the foundations, 1560-1840. Cambridge: Cambridge University Press.
Muravyeva, Marianna. 2010. « Russian Women in European Universities, 1864-1900 ». In Spence J., Aiston S. J., Meikle M. M., Women, Education and Agency, 1600-2000. New York: Routledge.
Shachar, Ayelet et Ran Hirschl. 2014. « On citizenship, States and Markets ». The Journal of Political Philosophy, 22(2), 231-257.
Singaravélou, Pierre. 2009. « L'enseignement supérieur colonial. Un état des lieux ». Histoire de l'éducation, 122, 71-92.
Siupiur, Elena. 2014. « The role of European universities in shaping the Romanian and South-East European political elites in the 19th century ». Annals of the University of Bucharest / Political science series, 16(1), 113-128.
Stora, Benjamin. 2007. « L'abolition, puis le rétablissement du décret Crémieux ». Histoire coloniale et postcoloniale. https://histoirecoloniale.net/les-juifs-de-l-Algerie-coloniale.html
Villella, Peter B. 2012. « Indian Lords, Hispanic Gentlemen: the Salazars of Colonial Tlaxcala ». The Americas, 69(1), 1-36.